ΚΕΤΟΓΟΝΙΚΗ ΔΙΑΙΤΑ: Είναι κατάλληλη για την απώλεια του βάρους;

 

ΚΕΤΟΓΟΝΙΚΗ ΔΙΑΙΤΑ: Είναι κατάλληλη για την απώλεια του βάρους;

Ενώ η ενημέρωση για την πρόληψη και την θεραπεία των συνεπειών της
παχυσαρκίας έχει αυξηθεί τις τελευταίες δεκαετίες, η τελευταία εξακολουθεί να αποτελεί μία από τις κύριες
αιτίες εμφάνισης νοσημάτων, όπως τα καρδιαγγειακά και ο διαβήτης. Ανά
διαστήματα, εμφανίζονται πολλές καινούργιες δίαιτες που υπόσχονται άμεση
απώλεια βάρους και γρήγορα αποτελέσματα. Μία από αυτές είναι η κετογονική δίαιτα.

Τι είναι η κετογονική δίαιτα;

Η κετογονική δίαιτα χρησιμοποιήθηκε αρχικά για την θεραπεία της επιληψίας την
δεκαετία του 1920. Η δίαιτα αυτή περιλαμβάνει ένα διαιτολόγιο πολύ υψηλής
περιεκτικότητας σε λιπαρά, πολύ χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες και
μέτρια πρόσληψη πρωτεινης. Ενδεικτικά, σε ένα διαιτολόγιο 2000 θερμίδων, οι
υδατάνθρακες μπορεί να είναι κάτω από 50gr την ημέρα. Λόγω αυτής της έλλειψης
υδατανθράκων, τα επίπεδα της ινσουλίνης μειώνονται σημαντικά, το γλυκογόνο
εξαντλείται, με αποτέλεσμα τα αποθέματα γλυκόζης να μην επαρκούν για την
παραγωγή ενέργειας. Σε αυτήν την περίπτωση έχουμε δύο μεταβολικές οδούς, την
γλυκονεογένεση και την κετογένεση. Όταν και η γλυκόζη από τα αμινοξέα
εξαντλείται, τότε παράγονται οι κετόνες από τον μεταβολισμό του λίπους, σαν
πρωταρχική πηγή ενέργειας, επομένως έχουμε την κατάσταση που ονομάζεται
κέτωση.

Μπορώ να την επιλέξω για απώλεια βάρους;

Μακροπρόσθεσμα, η κετογονική δίαιτα δεν έχει διαφορετικά αποτελέσματα από μία
οποιαδήποτε υποθερμιδική διατροφή για απώλεια βάρους. Είναι μία ιδιαίτερη δίαιτα
που καλό είναι να εφαρμόζεται σε πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις, καθώς
αποκλείονται βασικές ομάδες τροφίμων, όπως οι υδατάνθρακες, και είναι πολύ
πιθανή η εμφάνιση κάποιας έλλειψης βιταμινών, ιχνοστοιχείων και φυτικών ινών.
Επιπρόσθετα, η απώλεια του βάρους επιτυγχάνεται μόνο με μείωση στις συνολικές
θερμίδες του διαιτολογίου, επομένως αν δεν μειώσουμε τις θερμίδες, όσες ομάδες
τροφίμων και να αποκλείσουμε, δεν θα έχουμε απώλεια του βάρους.
Για ποιες περιπτώσεις μπορεί να ενδείκνυται αυτή η δίαιτα;
Αυτή η δίαιτα ίσως να βοηθά στην πρόληψη του διαβήτη, ωστόσο, όταν
εφαρμόζεται για μικρό χρονικό διάστημα θεωρείται ασφαλής, καθώς
μακροπρόθεσμα έχουν καταγραφεί ανεπιθύμητες παρανέργειες.

Έχει παρενέργειες η εφαρμογή μιας τέτοιας δίαιτας;

Σε μια κετογονική δίαιτα δεν υπάρχει περιορίσμός στα κορεσμένα λιπαρά, η
υπερκατανάλωση των οποίων στην διατροφή, αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης
καρδιακών παθήσεων σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες. Οι πρωτείνες, δομικά
συστατικά των ιστών του σώματος, δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται για την
παραγωγή ενέργειας, καθώς αυτόν τον ρόλο έχουν οι υδατάνθρακες.Οι πιο συχνές παρενέργειες της εφαρμογής μιας κετογονικής δίαιτας είναι η ναυτία, ο πονοκέφαλος, κόπωση, προβλήματα μνήμης, μείωση της αντοχής κατά την
άσκηση και μυικές κράμπες. Μπορεί να οδηγήσει σε υπογλυκαιμία, διαταραχή των
ηλεκτρολυτών, λόγω της διούρησης που προκαλείται ή αφυδάτωση. Υπάρχει
έλλειψη βιταμινών, ιχνοστοιχείων και φυτικών ινών. Δεν συνιστάται σε εγκύους και
θηλάζουσες και σε διαβήτη τύπου Ι, καθώς οδηγεί σε κετοξέωση, δηλαδή πολύ
μεγάλη αύξηση των κετονών στο αίμα.

Συμπερασματικά, είναι πολύ προτιμότερο όταν κάποιος θέλει να χάσει βάρος, να επιλέξει
μία διατροφή που να περιλαμβάνει όλες τις ομάδες τροφίμων, όπως είναι η
μεσογειακή διατροφή, ώστε να καλύπτεται σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά. Δεν
υπάρχει λόγος αποκλεισμού τροφών και στέρησης για να έχει το επιθυμητό
αποτέλεσμα.